Blog O všem okolo focení...


6 způsobů jak sabotovat práci fotografa

Živit se jako fotograf nikdy nebylo náročnější. Stále vyšší nároky, více práce a méně peněz. Každý očekává bezvýhradní licenci a autorská práva, samy noviny propouštějí své fotografy a redaktoři, používají stále více nekvalitní smartphone fotografie. Zároveň však přicházejí noví konkurenční fotografové, kteří jsou ochotni pracovat za mnohem méně, než ostřílený profesionál, a degradují tím trh i kvalitu.

6 způsobů jak sabotovat práci fotografa

 

Přesto všechno není největší překážkou konkurence, ale fotograf sám sobě, a nemůže za to jen jeho fotografie, ale především nekvalitní prezentace, neprofesionální vystupování a schopnost živit jako fotograf.

V následujících pár odstavcích naleznete nejčastější chyby, kterými většina fotografů sabotuje svou vlastní práci.

Podhodnocování vlastní práce Hodně fotografů, si dělá starosti s tím, kolik klientovi účtovat. Fixovaní strachem z odmítnutí, raději podhodnotí svou práci a přistoupí na nižší částku, než je skutečná hodnota jejich práce. Hlavní příčinou této dehonestace je myšlenka dělat nějakou práci za méně, než přijít o práci úplně.

Mnozí si neuvědomují, že jsou součástí trhu, kde se prodává nejen jeho obrázek, ale především schopnosti, zkušenosti a profesionalita. Smyslem není nabídnout jednotlivé fotografie, na trhu dostatek portrétních, produktových a jiných fotografů produkujících stejné záběry. Cílem je odlišit sebe a prodat své zkušenosti, než konečný snímek. Vaše hodnota nespočívá jen v kvalitních fotografiích. Lidé si vás nenajímají jen pro foto, lidé se při fotografování chtějí bavit, chtějí inspirující záběry a chtějí se cítit dobře. Dbejte na to, aby se klienti cítili uvolněně a focení jim bylo příjemné. Hlavním úkolem je, aby vše proběhlo tak jak má, klient věděl, že své peníze použil na správnou věc a může se na svého fotografa spolehnout.

Nesmyslné výdaje

Fotografové mají rádi své vybavení. Často touží po nejnovějším, nejlepším a nejdražším fotoaparátu, objektivu. Jsou obětí reklamních kampaní, které tvrdí, že právě ten poslední objektiv je ten nejlepší. Jsou přesvědčeni, že pokud nebudou mít nové vybavení, ztratí svou konkurenceschopnost.

Pravdou je, že kvalitní práci můžete udělat s jakýmkoliv vybavením. Většina světoznámých fotografů začínala s jediným tělem. Další vybavení je jen komfort a ve skutečnosti ani není potřeba. Pokud přijde zakázka, kdy je zapotřebí speciální objektiv, lze si jej vypůjčit a vyzkoušet si tak to nejnovější vybavení. Navíc pokud svou práci hodnotíte objektivně, je cena samotného pronájmu rozpočítána a zaplacena klienty. Ve chvíli kdy je půjčování neekonomické, je na čase nákup. Pak ale nekupujete jen vybavení, ale i své příští zakázky.

Všeuměl

Většina fotografů je nevyhraněných. Nemají přesnou představu o tom, jak se chtějí prezentovat a nedokáží přesně analyzovat a připravit své vlastní portfolio. Výsledkem toho jsou univerzální prezentace galerií, kde naleznete portréty, zvířátka i architekturu s naivní představou, že je to nejlepší způsob jak oslovit co největší množství klientů, a zajistit si dostatek zakázek.

Opak je pravdou. Potenciální klient chce vidět, konkrétní skill a zkušenost fotografa v tom odvětví, které potřebuje fotografovat. Budoucí manželé, asi nehledají kočičky a pejsky, ale profesionálně vyhlížející galerii obřadů. Prvorodičku nezajímá vaše galerie architektonických památek, a firemní klienty (škoda, BMW, apple) neokouzlí vaše roztomilá miminka. Zamyslete se nad tím, co hledají vaši klienti, vžijte se do nich, vyberte to důležité a vytvořte si odpovídající portfolio. Máte-li dva odlišné směry fotografie, vytvořte raději dvě samostatné prezentace.

Práce bez smlouvy

Každému fotografovi se někdy stalo, že musel plnit podmínky zákazníka, které byly proti jeho přesvědčení. V tom lepším případě byla práce jen nekvalitní, v tom horším při ní musel dělat různé ústupky, nebo řešit nesmyslné spory jen proto, aby dostal zaplaceno. Výsledkem byla nespokojenost na obou stranách.

Nedělejte to. Bez ohledu na původní formu (ústní domluva, nebo jen laskavost pro přítele), vždy si připravte smlouvu, kde přesně vymezíte poskytnuté služby a svůj honorář. Splníte-li podmínky, předejdete tak rozepřím a přehnaným požadavkům ze strany klienta, a vyhnete se tak negativnímu hodnocením.

Amatérská prezentace a neprofesionální vystupování

Nic nevypovídá o profesionalitě fotografa více než jeho vystupování a předkládané podklady, které vytváří při práci. Týká se to nejen odhadů nebo faktur, ale i e-mailů a neverbální komunikace. Velké množství chyb, špatný odhad, faktury po splatnosti, fotografie bez popisků a připomínek klienta, neúplné licenční podmínky, nedefinované odpovědnosti, podmínky a platby. Všechny tyto chyby vedou nejen ke zbytečnému zmatku, ale mají také vliv na honorář.

Řešením je tvorba vlastních jednoduchých podkladů pro prezentaci, které budou obsahovat podrobný popis toho, co to je požadováno na základě e-mailů a telefonních rozhovorů s klientem. Odhady by měly zahrnovat i důležité detaily, jako termín a způsob předání. Do prezentace patří nejen „papíry“, ale i nonverbální komunikace, vhodné oblečení a hygiena.

Předávkování vzděláním

Existuje mnoho zdrojů pro výuku fotografování a Photoshop techniky. Ať už jsou to on-line kurzy, přednášky a semináře či prezentace, vždy se jedná jen o způsob, jak zlepšit své dovednosti. Problém nastává, když tráví fotograf příliš mnoho času virtuálním učením a zanedbává praxi.

Dalším krokem po absolvování kurzů je praxe - ideálně placená nebo v podobě soukromého projektu. Neexistuje totiž lepší způsob se něco naučit, než to něco dělat.

Smysl a cíl profesionálního fotografa - naplánovat čas, vypilovat techniku, získat zkušenosti a dělat práci, která vás baví, a ve které jste dobří.