Jak vyfotit produkt s jedním bleskem s využitím denního světla

Ne všechna focení vyžadují velký ateliér se spoustou vybavení a v tomto článku vám na focení jídla ukážeme, že i jedno světlo Vám může stačit. Pro fotky jsme se vydali společně s fotografem Josefem Adltem ke kuchařce Ivce "Fitbake" Sarauerové, které si pro nás přichystala létem inspirovaná jídla. Zároveň z článku zjistíte, že i při focení s bleskem lze stále využívat denní světlo a scéna bude vypadat přirozeně.

Výsledné fotografie, jejichž část zde uvidíte, pak zamířily do červnového čísla časopisu Svět Kulturistiky, kde doplnily článek s fitness recepty. Iva své kulinářské umění ukázala i v soutěži MasterChef a její výtvory rozhodně stály za fotku.

blog_ivka_8

Použitá technika

Při focení byl použit jeden bateriový blesk Jinbei HD 400Ws Pro s velkým softboxem SMDV Dodecagon Speedbox 110 cm a ocelový stativ s maximální výškou 2,8 m. Jelikož expoziční čas vycházel kolem 1/320 s, byla již využita vysokorychlostní synchronizace blesku (HSS). Díky této funkci bylo možné použít poměrně nízká clonová čísla (f/3,5) pro lepší separaci pozadí a zároveň to umožnilo lépe ovládat celkovou expozici s ohledem na slunné počasí, které nás při focení provázelo. Pro odpalování posloužil odpalovač Jinbei TR-Q6C pro Canon, což je předchůdce novějšího univerzálního modelu pro všechny fotoaparáty Jinbei TR-Q7. Použitý fotoaparát byl Canon EOS R6.

Možná vás napadla otázka, zda je vysokorychlostní synchronizace blesku na focení jídla v těchto podmínkách nezbytná. Pokud bychom použili vyšší clonová čísla (např. f/8) klidně by focení mohlo proběhnout s běžným studiovým bleskem s výkonem 400Ws bez HSS, jen za cenu méně rozmazaného pozadí a o něco větší hloubky ostrosti, než je na našich fotografiích. Stejně tak by bylo možné nahradit použitý softbox i levnější variantou octaboxu s průměrem 120 cm a docílit tak podobných výsledků za méně peněz.

blog_ivka_0

Jak svítit scénu jedním světlem

Při focení produktu s jedním světlem většinou chceme, aby nasvícená scéna vypadala co přirozeněji. Je proto vhodné kromě velkého zdroje světla využít k doladění stínů ve scéně například odraznou desku. Celkově je vhodné situovat focení tak, aby se využilo dostupné denní světlo a případně nasměrovat blesk či LED světlo tak, abychom využili světlé zdi nebo strop v místnosti a docílili tím měkkých přechodů stínu a světla.

V tomto případě celé focení probíhalo u velkého dřevěného stolu, který byl umístěn cca 1 m od oken, která se při focení otevřela. Díky tzv. kompresi scény teleobjektivem se do pozadí výrazně prosadila zeleň z vedlejší zahrady a dotvořila atmosféru fotografií. S bleskem bylo zkombinováno dostupné denní světlo a jako "odrazná deska" posloužila blízká bílá zeď. Výkon blesku se následně nastavil tak, aby bylo jídlo dostatečně nasvícené, ale zároveň se nevytvořil příliš tvrdý přechod umělého a denního světla. Tento úkol zajistil hlavně velký kulatý softbox z pravé strany scény, namířený směrem dolů pod úhlem cca 45° a adekvátně nastavený výkon blesku v manuálním režimu. Nenasvícenou scénu (jen s denním světlem), si můžete prohlédnout na fotce výše.

Při nastavování výkonu blesku a hodnot na fotoaparátu je nutné dát pozor i na to, aby pozadí (zde myšlena zeleň za oknem) nebylo oproti nasvícenému jídlu na fotce příliš tmavé či světlé. Jelikož venkovní denní světlo nelze ovlivnit, je to důležitý faktor, který je nutné reflektovat v manuálně nastaveném čase závěrky, cloně a citlivosti ISO fotoaparátu a sladit nastavený výkon blesku s tímto dostupným světlem. 

blog_ivka_10

Nastavení fotoaparátu, odpalovače a blesku

Pro kombinaci denního světla a světla z blesku musíme při nastavování hodnot na fotoaparátu brát v potaz okolní scénu. Exponujeme tedy nejdříve bez světel podle denního světla (pozadí) a až poté dosvěcujeme bleskem. Nasvícením se snažíme redukovat i tvrdý stín, který nám denní světlo v našem foceném objektu může vytvářet.

canon_dslr
Nastavení fotoaparátu Canon

Pro „správnou expozici“ tedy postupujeme tak, že nejdříve nastavíme clonové číslo. Zde je ideální hodnota kolem f/3.5f/5.6, což zajistí optimální hloubku ostrosti. Následně expozici upravíme pomocí času závěrky. Konkrétní čas nastavujeme podle toho, zda použitý blesk podporuje vysokorychlostní synchronizaci. Pro naše focení s bleskem fungovaly časy od 1/320 s. Vyvážení bílé barvy nastavte na "blesk" nebo 5600K a určitě foťte do formátu RAW, abyste mohli fotografie lépe postprodukčně upravovat. Pak už zbývá jen nastavit citlivost ISO, kterou doladíme podle okolního světla (za jasného dne v hodnotách ISO 100-300).
Nezapomeňte vypnout elektronickou závěrku fotoaparátu (někdy nazývanou jako tichou), jelikož pro focení s bleskem je nutné používat pouze tu mechanickou. 

Co se týče objektivu, tak použitelná ohnisková vzdálenost záleží na konkrétních podmínkách, ve kterých se fotí. Čím delší objektiv můžete na focení použít, tím lépe focený produkt oddělíte od pozadí. Od nás zde najdete fotky ze dvou objektivů: z teleobjektivu Canon 70-200 f/2,8 a z univerzálního objektivu Canon 24-70 f/2,8.

Spárování blesku s fotoaparátem je jednoduché a postará se o to kompatibilní odpalovač v patici hotshoe. Fyzicky na obou zařízeních nastavíme pouze shodný komunikační kanál/skupinu CH, typ použitého odpalovače (zde TTL-ALL pro TR-Q7) a skupinu A. Nastavení výkonu vždy nastavujte přes odpalovač, jelikož přepisuje hodnoty výkonu na blesku.

TR-Q7
Nastavení odpalovače Jinbei TR-Q7

Nyní zbývá nastavit výkon blesku. Ten se zde pohyboval v horní polovině nastavitelného výkonu, např. 6.79.0 u HSS blesku s výkonem 400Ws. Nastavování výkonu blesku je poměrně individuální záležitost, kterou ovlivní vzdálenost světla od foceného objektu, dostupné denní světlo a typ použitého softboxu nebo reflektoru. Začněte proto s polovičním výkonem, který potom upravte dle potřeby. Pokud Váš blesk podporuje TTL nastavení výkonu, můžete jej vyzkoušet také, ovšem výsledky nemusí být u všech fotek konzistentní a nastavení TTL výkonu pravděpodobně budete muset kompenzovat s ohledem na polohu blesku (TTL měří hodnoty pouze z polohy fotoaparátu).

HD400
Nastavení blesku Jinbei HD400 Pro

V případě, že byste chtěli scénu svítit trvalými LED světly, byl by postup obdobný, ovšem kvůli nižšímu výkonu trvalých světel bude potřeba některé hodnoty přizpůsobit.

Výsledné fotografie z focení včetně hodnot z fotoaparátu:

blog_ivka_7
ISO125, 70-200@160 mm, f/3,5, 1/640 s

blog_ivka_4
ISO125, 70-200@160 mm, f/3,5, 1/640 s

blog_ivka_2
ISO125, 24-70@70 mm, f/5,6, 1/320 s

blog_ivka_1
ISO125, 24-70@59 mm, f/5,6, 1/320 s

Závěrečná rada

Obecně je při focení s jedním světlem vhodné použít co největší softbox, ideálně kulatého tvaru (octabox), aby světlo bylo měkké, přirozené a minimalizovaly se přechody světla a stínu ve scéně. U světlých scén, jako v našem případě, jsme voštinu u softboxu nepoužili, ale pokud bude scéna tmavší a budete mít softbox s voštinou k dispozici, určitě ho u focení vyzkoušejte (světlo se více usměrní).

Pokud zatím s bleskem fotit neumíte, tak pro vás máme dobrou zprávu – můžete fotit podobným způsobem i s LED světly s bajonetem bowens. Dokonce můžete použít i stejný softbox a stativ. Aby bylo možné dodržet uvedený postup, doporučujeme sáhnout po stmívatelném LED světle o výkonu 100W a více. Určitě není chybou si pořídit nejdříve LED světlo, focení si vyzkoušet a zkušenosti pak přenést i do zábleskové techniky. Blesk vždy poskytuje dostatečnou výkonovou rezervu pro jakékoliv focení, a proto jsou blesky, zvláště ty s vysokorychlostní synchronizací, u profesionálních fotografů na prvním místě. S bleskem každopádně musíte provést pár zkušebních fotografií, což může Vaše focení zpomalit. A proto nepodceňte přípravu, jelikož zrovna při focení jídla, aby fotografie dobře vypadala, by jídlo mělo být čerstvě připravené.

Iva Sarauerová

Odkazy:

Iva Sarauerová: Instagram, Facebook

Josef Adlt:  InstagramFacebook

Časopis Svět Kulturistiky: Instagram, Facebook